Mennesker skaper steder

View Original

Når handelen opptrer som saueflokk. Sauer er ikke de smarteste dyra.

I dag er det Thanks Giving i USA. Den feires ikke så mye i Norge. Dagen etter Thanks Giving startet amerikanere med Black Friday. Den feires plutselig enormt i Norge. Det er noe av det dummeste butikkene driver med.

Foto: Judith Prins / Unsplash

Når vi i disse dager kan lese om hvordan næringslivet bruker “bærekraft” i annenhver setning er det for meg underlig å oppleve hvordan varehandelen fortsatt bruker så mye energi på konseptet Black Friday. Det er det minst bærekraftige av alt, der målet er utelukkende å selge mest mulig volum til lavest mulig pris. Ikke bare handler det om Black Friday, men det har utvidet seg til Black Weekend og Black Week. Ikke nok med det, men det dummeste var når jeg så noen skulle kontre at en konkurrent lanserte at de skulle ha Black Month med å selv gå for Black Weeks. Er det mulig?

Flere retailere virker til å ha en svært kort hukommelse. Har de allerede glemt at konkursen i Macys i USA tillegges deres feilsatsing på Black Friday?

Det er en rekke eksempler på aktører som har gått mot strømmen, og de må fortsatt hylles. For et par år siden arrangerte Holzweiler Orange Friday, der overskuddet i sin helhet gikk til Kirkens Bymisjon. Bergans er en annen aktør, som fortsetter å hele veien tenke nytt. I 2017 hadde de blant annet Green Friday, og hvert eneste år siden har de gjort noe nytt. Jeg tenker det også er verd å løfte frem Nothern Playground, som sier “Buy less. Play more.” og som denne uken også har sendt et brev til regjeringen for å be om å bli beskattet for belastningen de har på miljøet.

Litt enkelt forklart: Black Friday og alle dets avarter er et konsept som stimulerer til å styrke kjedemakt og netthandel. Grunnen til dette er at de store kjedene kan bestille store volum tidlig, og er i stand til å presse priser mer enn mindre og enkeltstående butikker. De store bestiller ofte fra lavkostland, gjerne i Asia, og det er en lang verdikjede med både transport og arbeidsforhold vi kanskje ikke liker å vite så mye om som forbrukere. Men, naive forbrukere lar seg rive med i iveren etter å gjøre et godt kjøp. Vi bryr oss ikke.

Nå kan vi heldigvis lese i amerikanske medier at fokuset rundt Black Week er i tilbakegang. Årsaken til dette er at stadig flere ser at de faktisk taper penger på det. Det er ikke bærekraftig. Jeg er også veldig glad for å lese at slike som Thomas Heyerdahl også går kraftig ut mot Black Friday.

Jeg tør også minne om at IKEA tillegger mye av sin økonomiske snuoperasjon i Norge, fra røde til svarte tall, på at de gikk bort fra Black Friday og satset på Den Store Strammedagen. De har en gjennomgående forretningsstrategi der de ønsker å vise reell bærekraft gjennom hele verdikjeden. Det er fullt mulig å gjøre dette. De satser ikke på lave priser fordi de skal lokke folk, men fordi de ønsker å forenkle for folk.

Mitt siste hjertesukk akkurat nå er at jeg håper det blir mer fokus på alle de selskapene som grønnvasker seg på bærekraft, samtidig som de satser så tungt på Black Friday.

Don’t do that!