Paleet - Fornyelse og Retail Design
Da Paleet først åpnet sine dører i september 1990 inneholdt det både unike motebutikker, spesielle faghandlere og spennende serveringskonsepter. Kunstnerrestauranten Blom ble bevart som en del av Paleet, og i underetasjen fikk Oslo sitt første Food Court. Alt inn fra fire innganger fra Karl Johans gate. Paleet var bygget opp på 1980-tallet, i fire bygg som alle opprinnelig var bygget på 1840-tallet. Etter årtusenskiftet begynte tidens tann å sette sine preg på Paleet. Samtidig ble det også fattet en del leietakerbeslutninger som ikke var ideelle for et sted som Paleet. Merkevaren ble forvitret samtidig som bygget begynte å miste sin "edge".
Jarmund/Vigsnæs Arkitekter ble engasjert i arbeidet med reetableringen og fornyelsen av Paleet, en prosess som også var tett integrert med ny merkevareplattform og utvikling av ny visuell identitet. For å gjøre Paleet mer tilgjengelig ble det funnet løsninger der de fire inngangene ble redusert til to - og med økt bredde! - ut mot Karl Johans gate. Innvendig blir det også åpnet opp radikalt, for å sikre at samtlige fasader skulle være synlig for de besøkende. Det ble bevisst valgt varme materialer, med trefasader i sedertre, lyse terazzogulv, kobber og skinn. Hver enkelt butikk skulle få skinne. Restauranttilbudet skulle løftes frem, som en integrert del av byopplevelsen.
Etter åpningen 3. september 2014 mottok Paleet raskt mye positiv omtale, både fra nasjonal og internasjonal presse. FRAME Magazine skrev at Oslo først nå ble å regne som en retail destinasjon på linje med Paris, London, Tokyo og Singapore. Monocle løftet også opp det nye Paleet som noe unikt, på linje med Wallpaper og en rekke andre tidsskrifter. Paleet ble også nominert til City-prisen i 2015. Mye av grunnlaget for denne nominasjonen var at Paleet ikke bare ønsket å være noe lukket, men en åpen del av byen. Engasjementet for Spikersuppa og Karl Johans gate var også en sentral del av dette.
Arkitekter: Jarmund/Vigsnæs AS Arkitekter
Fotos: Einar Aslaksen