Your Custom Text Here
Paleet åpnet sine dører for første gang i september 1990. Den gang var Paleet noe helt unikt i hele Norge. Det var en smak av kontinentet, med mote, faghandel og serveringskonsepter vi ikke hadde sett før - midt på Karl Johans gate. Tiden gikk, og den gikk også dessverre litt fra Paleet utover etter årtusenskiftet. Paleet ble gradvis gjemt og glemt. Det ble besluttet at det var nødvendig med en total fornyelse.
Som ledd i den totale fornyelsen ble det også vurdert at merkevaren hadde behov for å ta tilbake posisjonen det en gang hadde. En viktig betraktning var at Paleet måtte være viktig for Oslo. Det er Oslos befolkning som må "eie" Paleet, og Paleet måtte bli en destinasjon for alle som ønsket og hadde lyst til å besøke Oslo sentrum. Noe av det unike med Paleet var også fagligheten, servicen, og det unike knyttet til de "412 fagfolkene, pluss minus, som hver dag serverer Oslo mat, mote og gode opplevelser". Neue Design Studio ble valgt til å både bidra i utviklingen av ny merkevareplattform og ny visuell identitet. Merkevareplattformen ble enkelt oppsummert definert i posisjonen "Elegant Rebell". Den visuelle identiteten skulle balansere tradisjonene knyttet til arven fra 1800-tallet og den gang kvartalet ble omtalt som "et Paris i miniatyr" til behovet for å sprenge litt grenser og skape en spenning i kommunikasjonen.
3. september 2014 reåpnet Paleet etter 15 måneders oppussing. Den nye visuelle identiteten preget bybildet både før og etter, og tusenvis av mennesker køet opp utenfor på åpningsdagen. Det var ikke ett åpningstilbud i åpningsuken, og likevel ble det satt omsetningsrekorder. Den visuelle identiteten har blitt belønnet med både Merket for God Design, Gull i Visuelt, Gull i European Design Awards og eneste norske identitetsprosjekt med Red Det Design Awards i 2015.
Merkevareplattform og visuell identitet: Neue Design Studio
Identitetsfoto: Kristine Jakobsen
Paleet åpnet sine dører for første gang i september 1990. Den gang var Paleet noe helt unikt i hele Norge. Det var en smak av kontinentet, med mote, faghandel og serveringskonsepter vi ikke hadde sett før - midt på Karl Johans gate. Tiden gikk, og den gikk også dessverre litt fra Paleet utover etter årtusenskiftet. Paleet ble gradvis gjemt og glemt. Det ble besluttet at det var nødvendig med en total fornyelse.
Som ledd i den totale fornyelsen ble det også vurdert at merkevaren hadde behov for å ta tilbake posisjonen det en gang hadde. En viktig betraktning var at Paleet måtte være viktig for Oslo. Det er Oslos befolkning som må "eie" Paleet, og Paleet måtte bli en destinasjon for alle som ønsket og hadde lyst til å besøke Oslo sentrum. Noe av det unike med Paleet var også fagligheten, servicen, og det unike knyttet til de "412 fagfolkene, pluss minus, som hver dag serverer Oslo mat, mote og gode opplevelser". Neue Design Studio ble valgt til å både bidra i utviklingen av ny merkevareplattform og ny visuell identitet. Merkevareplattformen ble enkelt oppsummert definert i posisjonen "Elegant Rebell". Den visuelle identiteten skulle balansere tradisjonene knyttet til arven fra 1800-tallet og den gang kvartalet ble omtalt som "et Paris i miniatyr" til behovet for å sprenge litt grenser og skape en spenning i kommunikasjonen.
3. september 2014 reåpnet Paleet etter 15 måneders oppussing. Den nye visuelle identiteten preget bybildet både før og etter, og tusenvis av mennesker køet opp utenfor på åpningsdagen. Det var ikke ett åpningstilbud i åpningsuken, og likevel ble det satt omsetningsrekorder. Den visuelle identiteten har blitt belønnet med både Merket for God Design, Gull i Visuelt, Gull i European Design Awards og eneste norske identitetsprosjekt med Red Det Design Awards i 2015.
Merkevareplattform og visuell identitet: Neue Design Studio
Identitetsfoto: Kristine Jakobsen