Torginitiativet skapte Torguka på Youngstorget
Youngstorget er Oslos viktigste torg. I det minste var det dette flere av oss mente, tilbake i desember 2020. Vi hadde sittet og sett hvordan torget hadde mistet sin kraft, mistet sitt innhold, og heller blitt en plass kommunen kunne leie ut til arrangementer. Flere av oss så på endringene i matmarkedet, forbrukernes nye krav til gode råvarer, fremveksten i urbant landbruk og nye distribusjonsformer, og vi mente Youngstorget fortjente å bli en attraksjon og destinasjon igjen - for hele Oslo. Vi mente Youngstorget fortjente å bli en markeds- og møteplass igjen, litt inspirert av slik torglivet var for 100 år siden.
I begynnelsen av januar 2021 møttes noen av oss på Youngstorget, der Torginitiativet ble etablert. I februar skrev vi i Aftenposten at Oslos største torg fortjente en bedre fremtid, og vi startet arbeidet med å sikre politisk støtte og få et bredere engasjement for vårt initiativ. I april presenterte vi vår idé, om å gjennomføre en torguke for å teste ut og vise hva Youngstorget kunne bli. Vi mente Youngstorget hadde mistet sin identitet.
Etter mye innsats og iherdig arbeid evnet vi å skaffe finansiering til å gjennomføre det som endte opp med å bli Torguka, 9. til 11. september 2021. Bildene her er fra Torguka,
I løpet av disse tre dagene fikk vi samlet 80 utstillere, i et samarbeid med Reko, Stiftelsen Norsk Mat, Dagens og Bondens Marked. Unge fra Ideelt bidro som vertskap, og Soul Sessions bidro til fantastiske arrangementer på kveldstid. Totalt ble rundt 25 ulike arrangementer gjennomført, og 400 mennesker jobbet med bodene - både før og under Torguka.
Tilbakemeldingene i etterkant var entydige på at dette hadde vært en fantastisk pilot, og at det var ønsker om at å fortsette dette initiativet. Gjennom høsten og vinteren fortsatte vi vårt engasjement, og lanserte flere ideer, slik som disse tre forslagene.
Etter hvert fikk vi også støtte fra Gårdeiergruppen Youngstorgetkvartalene, Statsbygg og Oslo Kommune til å gjennomføre en kafédialog om “Youngstorget, hva nå?”. Målet var å få samtlige aktører til å bli enige om en strategi og retning for torgets fremtid. Vi utviklet derfor et forslag til 7 strategier for Youngstorget, for diskusjon under kafédialogen. Kafédialogen ga fullt tilslag til strategiene, og endte også med fem anbefalinger. De handlet om å etablere en ny, felles driftsform, fortsatt pilotering, et klart og tydelig årshjul, definere soner, og til slutt en anbefaling om identitet:
Youngstorget må defineres som et torg med nasjonal identitet.
Utfordringen nå er sikre politisk engasjement. Det må tas politiske beslutninger og gis støtte, for at Youngstorget ikke bare skal fortsette som før - som et utelukkende kommunalt driftet torg. I høst vil demokratiets plass være arena for kommersielle interesser, som ønsker å tjene gode penger på å vise fotball fra VM i Qatar. Er det slik vi ønsker det?
Vi ser for tiden på hvordan vi kan sikre tid, ressurser og finansiering til å fortsette Torginitiativet. Ta gjerne kontakt om du har spørsmål til dette.
Medlemmer i Torginitiativet har vært Ragnhild Pedersen Foss, Esbjörn Kjell, Geir Rognlien Elgvin, Knut Schreiner, Stian Schjelderup, Runar Eggesvik, Arild Eriksen og meg (Øystein Aurlien). Min rolle har vært å lede Torginitiativet.
Se også www.torguka.no






